I denne bloggen vil du kunne lese om smått og stort fra min hverdag.

søndag 4. juli 2010

MYE JOBB MED NYTT HUS.

Den første uken av ferien var jeg syk. Veldig forkjølet og feber. Da ble det den andre uken som ble brukt til litt ekstra rydding og vasking. Vi var uten vaskemaskin i en uke og det merkes. Det var enormt med klær som skulle vaskes, tørkes,sorteres, brettes og bæres på plass. Det er noen timers arbeid det. Så er det kampanje på Princess, 40% på alle varer. Da ble stue og kjøkken sommerfin. Kyrene er sluppet på beite, og opp er lyse lette gardiner med sommerens villblomster kommet i stedet. I stuen har jeg kjøpt noen lette, lysgrønne gardiner. Det ble så lyst her. Deilig. Det er godt å kunne skille litt på sommer og vinter. Og det er sant at forandring fryder.

Gard jobber ute i det som skal bli hage.






Når jeg ser på bildene her, så ser jeg at det er litt nakent på veggene. Vi skal henge opp flere bilder som vi har. Men det er ikke bare å banke løs på disse nye veggene. Det er godt å bruke litt tid på og se hvor vi vil ha de forskjellige bildene.
Det skjer ting ute også. Vi er begyndt å grave. Da vi ble svikte av han som hadde lovet å grave her (den historien skal jeg ta en annen dag) så var det bare å sette i gang og grave for hånd:


Denne vollen her er rester av en grunnmur fra en offiserbunkers som sto akkurat her som huset vårt står. Tyske offiserer holdt til her under 2.verdenskrig. Heldigvis så består "muren" bare av sand. Ungene syns det er veldig spennende. De finner div "skatter" som tyskerene har lagt igjen. Mest glass som saltbøsse og flasker i div str. Vi finner også metall-ting. De er så rustet i stykker at det ikke er godt å se hva det har vært.
På fredag kveld kom Torill og Roy. Roy var ganske raskt igang med å ordne med terrassen som skulle bygges. Det er mann som kan arbeide. Han sliter ikke ut møblene våre når han er her, det er no sikkert. Lørdag morgen var han og Gard igang med bygging, de holdt på i ett til kvelden, og fikk gjort en  masse.


De jobbet og jobbet, på tross av ENORMT MYE MYGG!!!  Man må ha vært her for å kunne forstå hvor mye mygg her kan være. De er som en tett sky rundt oss. På ryggen sitter de som et teppe. De er STORE og de er HISSIGE. Og de STIKKER, også i gjennom dongeribuksen. Og når man har fått et stikk så klør det i mange dager. Du tenker kanskje at da hadde jeg holdt meg inne. Ha! der er de også. Og det skal godt gjøres og ikke få seg noen stikk om natten, grøss. Jeg starter dagen med å spraye meg med myggspray. Så fortsetter jeg med det utover dagen. På kvelden må jeg dusje det av, for da er jeg så klissen av denne sprayen at jeg holder ikke det ut. På kvelden går jeg over på å jakte på mygg inne, Jeg håper på å drepe alle jeg finner. Vegg og vindu ser ikke ut etterpå. Så da er det å begynne å vaske. Hvis du tror at dette er overdrivelse? kom bare, så skal du få erfare selv!

Det går fremover. (Gard koster vekk mygg)

Myrna holder oppsyn med at alt går rett for seg,
mens bestemor og Håvard beundrer byggverket fra stuevinduet.

Og slik ble det ferdige resultatet. Sol og sommer kom til oss.

3 kommentarer:

  1. Mygg er proteiner, ikke klag.
    Terasen ble veldig fin,

    SvarSlett
  2. Det er dyrt med nytt hus, og det er dyrt å ordne terrasse og hage. Men ikke SÅ dyrt at vi må nytte mygg som proteinkilde.

    SvarSlett
  3. ble veldig fint med ny terrasse :) Dere er flinke, og når dere en gang i verden får hagen i orden blir de nok enda bedre :) Nyt sommeren Hilde :)
    klem fra Tone og Amber

    SvarSlett