I denne bloggen vil du kunne lese om smått og stort fra min hverdag.

lørdag 31. juli 2010

En 10 på topp-tur.

Vi er dradd på ferie. Første stopp var hos bestemor og bestefar på hytten på Kvaløya. Maria og Samuel var der også. Søndagen ble det fint vær som om det var bestillt. Vi hadde nemlig planlagt å gå på en av toppene i 10 på topp-turene. Vi skulle på Raudfjellet sammen med Ingrid, Halvard, Svein (fra Canada) bestefar, Gard, Storm, Håvard og jeg. Et stort følge. Vi startet med friskt mot. Gard og jeg hadde ikke med oss mat eller drikke. Jeg trodde ikke det var så langt. Og drikke finner vi alltid på veien. Det er en av godene når man vandrer i norsk natur. Det var varmt og fint. Varme er ikke blitt en vane denne sommeren. Turen var lenger enn det jeg hadde trodd, så vi burde hatt med oss niste.
Heldigvis så hadde Roy mat med. Her har Storm og Håvard seg en liten rast. Vi er kommet til vindmøllen og er ferdig med den verste stigningen. Nå er det rolig stigning til toppen.

Håvard må drikke litt vann før han gir seg ut på de siste bakkene mot toppen. Vannet her var faktisk lunkent.

Familien Bjørklund på toppen av Raudefjell. Og for en utsikt.


HÅJA

Siste bilde på toppen ble tatt før vi pakket sammen og gikk ned igjen. Gard, Håvard, Storm, Roy og jeg gikk ikke ned der vi kom opp. Vi gikk rett ned mot hytten. Det var nok en kortere tur men mye brattere og ulendt terreng. Det gikk helt fint for oss voksne og for Storm. Men Håvard begyndte å bli sliten. Og da var det ekstra vondt for han å gå i ur eller en veldig bratt unnabakke. Heldigvis fant han noen beinrester fra en sau. Bla.a. deler av en kjeve. Dette fikk han til å glemme at han var sliten. Jeg forsøkte meg på å lære guttene navnet på noen vanlige markblomster men interressen er ikke helt tilstede der. Ja ja.

Vel nede hadde bestemor holdt fyr i ovnen i badestampen.

Så etter litt mat, hadde de masse krefter til å leke i det varme vannet. De var lenge i badestampen. Jeg tenkte at en slik hadde vært super å ha. Gard er ikke enig i det. Han mener den ikke ville bli brukt. Det er no sikkert at ungene hadde mast om at den skulle bli fyrt opp. Så jeg er no mer redd for det maset enn at den ikke skulle blitt brukt. Så vet jeg om en nabo som mer enn gjerne hadde takket ja til å bruke den. Vi får se. Nå er det no først og fremst det at det koster penger å kjøpe en slik sak som gjør at det ikke er så aktuellt.
Vi grillet og koste oss utover kvelden.

Dart-konkurranse. De voksne var mer ivrig enn ungene. Konkurranseinstinktet var stort.

Håvard syns det var gøy men var nok litt forundret av de voksnes iver i dette spillet.

Fint vær, lang tur, masse folk, bading i varmt vann og ute hele dagen gjorde nok så at guttene var roligere enn det de ofte er på kveldene. Men utslitt det var de ikke. De var i aktivitet til langt på kveld.

1 kommentar:

  1. Å, for en nydelig utsikt fra Raudfjellet! Holder på med 10 på topp, så godt å se at jeg har noe å se frem til! :)

    Moskodalen er verd å få med seg, ja. Litt klaustrofobisk mellom fjellene ett stykke på vei, men etterhvert så åpner det seg opp og blir riktig så flott. :)

    Maria

    SvarSlett