I denne bloggen vil du kunne lese om smått og stort fra min hverdag.

mandag 2. august 2010

AKVARIET I BERGEN

"Skal vi på kvariet i dag?" "skal vi på kvariet NÅ?" " Hvorfor kan vi ikke gå på kvariet nå, er det langt?" Håvard har mast om "kvariet" siden vi landet på Flesland. selv om han er blitt 7 år har han fortsatt ord han sier feil. Vi tror ikke det er for at han ikke klarer å si det rett. Men for ham som mange andre i denne familien (på morssiden) så går det litt fort i svingene. Han har nok oppfattet akvariet som "kvariet" og da sier han selvføgelig nettopp det. Ja på fredag  30.7 tok vi endelig turen til Akvariet. Det er ikke det, vi har vært der mange ganger før. Men det er fint å dra dit, så det gjør vi igjen og igjen og igjen. Håvard var veldig ivrig på at han ville se haiene, og det med EN GANG! Gard hadde funnet ut hva som skulle skje på Akvariet til de bestemte tidene. Derfor var ruten lagt. Og først var det selene. Håvard protesterte og jeg var ivrig. Jeg var sikker på at selene var klikkertrent. Jeg hadde mest lyst å stille meg helt fremst, uten å ta hensyn til barn og andre som ville se. Alle MÅ jo forstå at jeg er SPESIELT interessert! Jeg klarte selvfølgelig å styre meg og late som om jeg er tilnærmet normal. Og jeg fikk med meg ALT selv om jeg lot barn stå så de kunne se. Selene var klikkertrent. SELVFØLGELIG.  De kalte det for kontakt-trening. Det gikk mye på target i div former. Egentlig ikke så mange atferder, men for de fleste så det nok flott og imponerende ut. Morsomt var det å se. Target er genialt. Klikkertrening enda mer genialt. Jeg skulle svært gjerne hatt en slik jobb. Så var det 3D-film. Håvard fortsatt ikke fornøyd. Utenfor der de viste filmen hadde de mange Taranteller i terrarier. Ja da var det tilbake til " når kan vi kjøpe tarentella?" Vi har jo sagt ja til Storm, han får lov å ha en tarantella (angrer i grunnen litt på det). Håvard vil jo også men der sier vi NEI! Håvard skal få fisk i akvariet (som enda står uten vann under masse rot i boden). Vi så på alt på Akvariet. Håvard løper fort videre mens han roper " WOW MAMMA! KOM Å SE" Når jeg kommer for å se løper han videre til neste. Og slik fortsetter det.
 Slangene og krokodillene er fasinerende. Her brukte vi litt mer tid.
Jeg er glad det er sikkert nett mellom krokken og gullene. Denne krokodillen så ut som den smilte. Ikke et koselig og vennlig smil, men "den som ler sist ler best-smil".

Når de svømmer glir de stille gjennom vannet. Jeg er utrolig glad for at det er så kaldt i Norge. Disse beistene må ha det varmt.

Denne så ut som om den ikke var ekte, så blunket den -grøss.

Håvard likte disse små. Han mente han kunne blitt venner med denne lille og at den var LITT søt. Hm, jeg vet no ikke? Fortsatt glad for kulden her nord.

Dette er en Pyton. Godt at ikke Harry Potter besøkte akvariet samme dag som oss. For vi husker hva han gjør med slanger på slike plasser.

Håvard sin hånd og en levende Pyton.

Denne lever også. Den hang i et tre og var vanskelig å se blant bladene.

Jerven er utstoppet. Den så så uskyldig ut der den lå. Det vet vi at den ikke er, likevel er jeg glad vi har den i fjellet og i skogen.

Og denne vakre kroppen skulle jeg ønske vi hadde flere av.

Skilpadden er bare juks men ikke de to på den. De to er både levende og ekte.

Også denne gangen var det Karpe-dammen som fenget mest. Den ville de ikke forlate. Sussefisker, kaller de dem. Det er fordi de susser fingrene når man stikker fingrene i vannet.

Gard var den som var den modigste.  

Det var Akvariet for denne gang. Haiene? Joda vi så dem også, i fullfart. De var ikke så store og ikke så spennende som Håvard hadde forestilt seg. Pingvinene så vi også på. Storm sa bare at de ER fugler, og ferdig med dem. Min favoritt er nok apene. De er utrolig søte, selv om de ikke er så naturlig på et akvarie. Denne gangen hadde de unger og vi kunne se dem helt nært.
Akvariet, vi kommer tilbake.

Vi ble sulten av å gå å se i timevis. Vi gikk til byn for å finne en Peppes for pizza.
Vi var en tur innom Torget.

Håvard, men spesielt Storm ville at vi skulle kjøpe mat her. De selger krabbehus som er fylt med krabbekjøtt. Det ville de ha. Nesten 70 kr for en krabbe. NEI! De fisker vi gratis når vi kommer til Tysnes. Ingen krabbe

men pizza på Peppes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar