I denne bloggen vil du kunne lese om smått og stort fra min hverdag.

søndag 29. august 2010

Troldhaugen

Storm har lenge vært opptatt av klassisk musikk. Ikke bare musikken men også komponistenes liv, fra fødsel til død. Og han kan virkelig mye. Favorittkomponisten er Grieg. Ingen over og ingen ved siden. Han sier at Grieg er et ekte mannfolk. Lenge ville Storm se ut som Grieg på håret, heldigvis er det vanskelig å få til. Den altoppslukende interressen for Grieg har gitt seg men han er fortsatt en favoritt.
 
Her er Storm i allen inn til:

Og slik ser huset ut:
Storm kunne nok godt tenkt seg å bodd der.
 Det var ikke jeg som var med ham på Trollhaugen. Gard og Storm var der bare de to. Vi hadde tenkt oss alle sammen men så ville Storm og Gard få med seg en konsert i Trollsalen. Konsert med klassisk musikk er kanskje ikke akkurat det vi har lyst å ta Håvard med på. Og akkurat DET, tror jeg Håvard er takknemlig for.

Dette er komponisthytten til Grieg. Inne i hytten er den akkurat som Grieg forlot den. Ingenting er rørt. Selv om jeg ikke var med denne gangen, så har jeg vært her mange ganger. Jeg har vært der som barn på skoleturer og jeg har vært der mye i tenårene. Mine foreldre bor ikke så langt unna, så jeg har gått på tur med hundene mine. Både på Troldhaugen og på Gamlehaugen ( det er slottet i Bergen). Bare så det er sagt så er Bergen LANGT MER enn regn. Det er uten tvil Norges VAKRESTE BY. Men.... tilbake til Grieg..... Jeg vet ikke hvordan Gard og Storm opplevde det, men jeg syns det er underlig å se inn i denne hytten og tenke på den fantastiske musikken som bla ble skrevet her. Det er rart og i det hele tatt gå på Troldhaugen og forestille seg det livet som er blitt levd der. Da var jo dette på landet. Selv om denne haugen er lik er området rundt veldig anderledes.

Storm sammen med sin helt. ( og en dame i hjørnet som vi later som ikke er der). Denne statuen av Grieg er i naturlig størrelse. Han var ikke stor, men som alle har hørt så kommer det ikke ann på størrelsen...

Jeg tror at han Edvard ikke hadde hatt noe imot at en stor fan klatrer litt i hagen hans.



Her hviler Edvard og Nina Grieg.

Dette er utenfor Trollsalen. Eller rettere sagt; Edvard Griegs museum. Trollsalen ligger også på Trollsalen. Den er en ny bygning men er lagt velig fint inn i terrenget. Hele bygget er pent og passer godt inn selv om det er nytt. Det var her inne konserten de var på ble holdt. Troldhaugen er verdt et besøk, igjen og igjen. Hvis været tilsier det går det fint å bade der også.


Når Gard og Storm var på konsert fikk jeg besøk av mine gull-søstre. Vi ordnet mat sammen så de to konsert-guttene fikk mat når de kom hjem.


Fetter-Brage eller rakker-Brage.

Vidunderlige Alva.
Brage sin storesøster. Hun er også min gud-datter.


Lille Tilde
Du har pene barn lillesøster Benedikte.


Tre pene damer. Min søster Vibeke og hennes døtre Tuva og Tiril. Desverre så ble det slik at vi ikke fikk vært så mye sammen med Vibeke sine barn denne sommeren ( Trym var ikke her denne kvelden). Vi håper det blir mer neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar