I denne bloggen vil du kunne lese om smått og stort fra min hverdag.

søndag 18. april 2010

Sykkeltur til Sørkjosen

Det har vært nydelig vær i dag også. Det vil visst ingen ende ta. Hysj - det sa jeg ikke. Da kommer vinteren tilbake. Det er kaldt om natten. Nå er kl. 21.30 og det er allerede -3 grader. Gard har malt i dag. Han sier selv at han har gjort noen halsbrekkende stunt for å komme til. Bra jeg ikke så det. Jeg var nemlig og gikk til Lundefjell. 1. og 2. varde. Godt å få trimmet litt. Jeg har allerede vært der oppe flere ganger enn i hele forrige sommer. Det er deilig med helg. I det siste har jeg fått ferie-følelse i helgen. Jeg skal inrømme at jeg har begyndt nedtellingen til sommerferien. Bare ni uker igjen. Det er ikke det, jeg trives veldig godt på jobb. Jeg har det bra med ungene og de voksne. En kjempefin arbeidsplass. Da jeg kom ned fra fjellet, var det bare å få på seg tørt tøy og litt mat. Jeg hadde lovet Storm og Håvard en sykkeltur til Sørkjosen. Vi skulle kjøpe is og se på båtene og ærfuglen som svømmer så fint der nede. Det er 7 km til Sørkjosen, så det er en fin sykkeltur. På vei hjem spurte jeg Storm om han syns det hadde vært fint. Nja, det var langt. Ja sa jeg, det er litt langt, men en fin tur. Nei, det kan ikke være langt OG fint. Er det fint er det ikke langt, og er det langt er det ikke fint. Storm med sine gullkorn. Han har noen av dem. I går da vi gikk til varden kom Håvard først opp. Da sa Storm at Håvard fikk gull, Myrna sølv, jeg bronse og han tre. Men det var et fint tre, en treplate som var veldig glatt og spesiell, det var et meget sjeldent og spesielt tre. Verdifullt.
Selvom det var et strålende vær i dag så var det kaldt å sykle. Faktisk så var det iskaldt. Jeg ble kald på hendene på tross av at jeg hadde hansker. Kald på tærne og ganske kald overalt. Det er ikke sommer. Guttene hadde ikke hansker, det mente de var helt unødvendig. Da vi kom til Sørkjosen var de temmelig rød og kald på fingrene. De hadde ikke hansker eller votter på Joker så jeg kjøpte sokker. Det fungerte helt fint som votter. Jeg fikk ingen klager på veien hjem. Det gjelder og ikke være rådløs selv om en er vettløs....                                                  
Da vi kom hjem var det på tide å lage middag. I dag sto Bergens fiskesuppe på menyen. Den må sprites opp skal en kunne kalle det for middag. Jeg syns den blir veldig god med ekstra purre og gulerøtter i biter, gode laksestykker i og fløte istedet for melk. Så en eller to spruter sitron, mmmm.
Søndagkveld er bade eller dusjekveld. Ja de dusjer ellers i uken også. Men fast på søndagkveld. Det er blitt en vane. På mandag er både unger og klærne deres ren. Det varer ikke lenge. Håvard valgte å bade. Storm var på kino med Gard. De to er så lik. Filmen de skulle se passet for begge. Storm er blitt stor. Mye av det han er interressert i er totalt fremmed for meg. heldigvis forstår Gard seg på det. Jeg kan ikke sette på TVen engang. Enda mindre en film. Storm kan. Det er jo så mye rart både med den nye TVen, rikstv og jeg vet ikke hva alt er. Jeg vi ha TV i stuen. Det har vært deilig uten TV her nede. Fredelg. Men det begrenser seg hva jeg får med meg. Jeg leser nyheter på nett, men jeg savner gode gamle NRK1 og TV2. Det holder for meg. Det blir ikke til at jeg går opp for å se TV. Jeg ser TV på en annen måte enn Gard. Jeg lar den stå på mens jeg rydder litt, mopper litt, bretter klær holder på med skoleting osv. Så slår jeg av når jeg skal slappe av. Da vil jeg lese. Storm sier at pappa er datagal og mamma lesegal. Stakkar gutt to foreldre som er gal. Jeg har forsøkt å gjøre det koseligt der oppe i TV-stuen. Men der er det ikke jeg som rår. Planter og pynt setter de vekk, duken som jeg har vært og kjøpt blir krøllet og skitten på rekord tid. Det flyter med DVDer og spill. Konsollere og ledninger overalt. Og det verst er  veldig dårlig luft. Jeg vet når jeg har tapt. En mot tre. De får bare ha bulen sin der oppe. De vil ha det på den måten og det skal de få. Men jeg vil ha et TV her nede for voksne folk.Jeg kjøpte denne blomsten her forleden. Jeg syns den var så fin. De hadde den i mange forskjellige farger. Er det noen som vet hva den heter? Det sto nemlig ikke. Vanskelig å ta bilde av den men kanskje et trenet øye ser det likevel. Den gjør seg godt på stuebordet. Jeg hadde lyst å kjøpe mange, men klart å styre meg. Ja ja, nå er det seint. Jeg må gjøre meg og de tre andre i husholdningen klar for en ny uke. Det er meldt ganske bra vær, så håper jeg skyen med aske blåser laaaangt vekk fra oss.

4 kommentarer:

  1. Blomsten er i følge ØKH en Ranunkel. For min del ser det ut som kufor i blomst.

    SvarSlett
  2. Hvem er ØKH? Og kufor i blomst! Bare vær grei, ellers blir du forvist til bulen på loftet. Jeg skal si deg at blomsten er FIN og stuen MIN er veldig koselig så du vil nok være her nede. Dessuten er det ikke servering oppe! Velger du likevel etasjen oppe så er Storm godt over gjennomsnittet snill så han deler nok godterier med deg. Han har nemlig en skuffe full. Han sparer snopet sitt, og det har han gjort i mange uker. Beg å lure på om Håvard og jeg virkelig er i slekt med ham.

    SvarSlett
  3. ØKH er Øverst Komanderene i Heimen. Med andre ord din mor.

    SvarSlett
  4. Så gøy å lese om turene deres! Skal si de store guttene er flinke til å gå og sykle. Tøffe karer :)

    SvarSlett